Japansk indigofärgning

Nu är det dax! Jag har fixat ek-aska för att framställa alkaliskt vatten (indigo är inte vattenlösligt om man inte använder alkaliskt vatten). Askan blandade jag med vatten och efter att askan har stått ett dygn kan man använda vattnet som ligger separerad från den sedimenterande indigon. 


Ask-vattnet blandade jag med den japanska indigon (framställd från Ai-blomman...färgpilsört på Svenska?). Konsistensen ska vara som lös surdeg. Efter 2 timmar hällde jag i ca 1,5 dl sake för 0,5 kg indigo.

Detta är resultatet efter 10 timmar. Nu håller jag tummarna att det skapas den bakterietillväxt som krävs för att indigon ska jäsa...nervöst! Har ingen aning om detta kommer att lyckas...det finns nog en anledning till att Indigo-mästare går som lärlingar i år efter år.

Denna häxbrygd ska ta ca 3 dygn innan den är redo att användas.

Pirr pirr

Jag återkommer med uppdatering kring detta

Kommentarer