En kofta eller basker?

Detta blir ett spännande experiment! En rundstickad kofta med virkad blomma i mitten på ryggen...kan bli hur fin som helst. Jag använder mjuk och fluffig Drops Brushed Alpacka Silk ihop med Drops Kid Silk, virknål 5 och rundstickor 6,5. 

Den ser ut som en urstor basker under stickningens gång!


Jag har låtit mig inspireras av Garnstudio Summer Delight Drops 160-29 men har frångått de första varven och virkat en blomma med 16 blomblad. 

Blomman: jag lade upp en luftmaskring på 5 maskor, 
om denna ring virkas 16 dst, 
nästa varv virkas blombladen på följande sätt i var dst:  2lm, 1dst, 2lm, SM i nästa dst på föregående varv, upprepa fr början till sista dst på föregående varv då blombladet virkas med 2lm, 2dst.
Nästa varv över blombladen: virka 2lm, SM mittöver varje blombladstopp, upprepa varvet ut avsluta med sm i första blombladet
Nästa varv: 63 dubbelstolpar virkas om föregående varvs luftmaskbågar (dvs. 4 dst om var båge)

därefter plockade jag upp 64 maskor i bakre maskbågen (inkl.den som redan fanns kvar på virknålen) på rundstickor och satte ut 8 markeringar över varannat blomblad (dvs 7 maskor mellan var markering)
Nästa varv stickas rätt (hela koftan stickas i rätsticking och kan vändas m avigsidan ut)
Nästa varv ökningar efter var markering
Upprepa A och B tills arbetet mäter 19-21-22 (s-m-l)...sedan kan man följa Dropsbeskrivningen om man vill 

Kommentarer