Söt liten flickklänning eller pojktunika


Jag har suttit och sytt så att nålarna ryker denna vecka. Nu gäller det att rusta för sommar och vad är väl bättre än korta klänningar?

MEN jag hittade inte själva mönstret till min fina japanska sybok, ve och fasa!

Lösningen blev att kopiera en av våra favorittunikor och justera mönstret för att göra tunikan ännu bättre. Resultatet blev toppen.

Hur kopierar man ett sådant plagg då? Jag brukar lägga plagget direkt på mönsterpapper och kalkera av de olika delarna genom att:

1. vika in ärmarna längsmed sömmarna mot livdelen först och rita av livdelen
2. rita av ärmen genom att först rita av de delar som man kommer åt, när man sedan kommer till infästningen mot livdelen viker jag över livdelen ovanpå ärmen så att det blir lättare att rita av sömmen.
3. Sedan ritar jag om det som ska ändras på mönstret och lägger jag till 1,5 cm sömsmån över sömmarna (och bara där, inte över tygvikningar) och noterar på mönstret hur trådraken går och var tygvikningen ligger på ärmen (så att jag inte glömmer detta när jag ska klippa i tyget).
4. Klipper ut mönstret och nålar fast på tyget och syr ihop plagget.

Vips så har vi en kopia av modellen eller en helt egen design!

Kommentarer