"Svensk Persiko- och Rödavinbärs- smulpaj" "Swedish Peach Pie with Red Currants" a la Liten Anna

Jag har exprimenterat i köket idag...det blev en höjdare!



Recept
Deg:
150 g smör
3 dl vetemjöl (alt. 2 dl vetemjöl och 1dl havregryn)
1 dl socker
1,5 krm kardemumma
1msk vaniljsocker
Fyllning:
2 persikor
2 nävar rödavinbär

Blanda snabbt ihop degen och ös över 2/3 av degen i en pajform, tryck ihop den lite lätt, men låt pajbottnen vara ganska lös. Förgrädda botten i 220°c i ca 5 min eller till den blir lite lätt gyllenbrun. Skiva persikorna och lägg dem på pajbottnen tillsammans med bären. För täckt paj: strö över resterande delen av pajdegen över frukt o bär fyllningen. Sätt in pajen i ugnen i 200°c i ca 15-20 min. Färdig!









Dough: 150g butter, 3dl wheatflour,1dl.sugar, cardemon, 1 tablespoon vanillasugar.Filling:2peaches and 2 hands full of redcurrants.
Mix the dough very fast so that it won´t get sticky and pour 3/4 of the dough into the pie form. Put the form in the owen in 220°c for 5 min. Slice the peaches and put it and the redcurrant on top of the fruit (if you want a covered pie), put the pie in the owen in 200° for about 15-20 min.

Kommentarer

Oj, det där såg farligt gott ut!
Yoko sa…
jaaa...men som tur är har jag halsfluss så lillan lensade fatet och lämnade golvet som efter ett bombnedslag! wohoo!