En 30-tals dröm jag hade... A 30:ies dream I had...





Har gått i uppfyllelse!
En "30-tals hatt" som passar mitt huvud perfekt!
Den är inte uppstärkt än, men den är rätt så fin såhär fladdrig oxå, även om den blir mer 30-talig när den är styvare. Jag råkade se en 30-tals serie igår, samtidigt som jag satt och virkade på denna hatt, den blev fantastiskt lik en av hattarna i filmen. Brättet är mycket kortare i nacken än där framme för att den ska vara mer lättburen.

Jag har virkat den i dubbelt lingarn 12/2 från VäxboLin (finns på Odengatan i Sthlm) med virknål 3,5. Det är en modell som jag har kommit på själv så hojta till i kommentarerna om ni vill ha mönstret!



Has come true! A "30:ies hat" that is the right size for my head! It is not ready yet though, it has to be starched. I did it while I was watching a 30:ies move, it is very similar to one of the hats in the move, short in the neck and long at the front (so that it is easier to wear). I made the pattern myself so just tell me if you need the pattern.

Kommentarer

Snyggt! Så imponerad av de som kan virka. Tycker själv att det är så svårt.
Kollobarnet sa…
Den är underbar!!
Yoko sa…
det som är så superenkelt att virka, bara man kommer igång och lär sig på ett pedagogiskt vis!!!

Häng på en av mina kurser jag har i sommar vettja ( om du är i sthlm ngt). Billigt och behändigt!
Ja jösses, det har jag aldrig tänkt på. Bebismunnar är faktiskt väldigt gulliga ;-)

PS! När du skriver i din bloggadress så skriver du punkt se istället för punkt com så det är inte säkert alla du är inne hos hittar tillbaka. Ha en fin midsommar och jag gissar att det blir folkdräkt på?
Yoko sa…
tack för att du påpekade det!!! det blev ingen folkdräkt...orkade inte, ville bara vara söt...hade den randiga som jag köpte på nätet...