Vill du sy en baddräkt eller bikini? Här kommer lite tips!


Köp ett fint baddräktstyg, stretchnålar av tunnare sorten.
Om du kan, så sänk pressafotstrycket.
Se till att nåla baddräkten / bikinin innan du börjar att sy (det är väldigt glidigt)
Använd stretchsöm eller svagaste zigzagen på symaskinen (det blir som raksöm men stretchigare)


Vill du dölja lilla magen (mamma mage eller liknande)? Sy en fodring på bikiniunderdelen (en dublett av bikiniunderdelen som du syr in någon/några centimeter alternativt fäster mellanlägg på så att det inte stretchar)...fodret ska vara lite småtrångt över magen för att hålla in den...

På 50-talet var det vanligt var att bära korsettbaddräkt för att skapa en kvinnlig siluett.
Vill du sy en "50-tals baddräkt" finns det korsetbyglar att köpa i de flesta välsorterade tygaffärer! Det är dock lite mer komplicerat att sy en sådan, tänk dig att du syr en vanlig baddräkt i 2 lager varav det innersta lagret är lite smalare än det yttersta. Mellan dessa lager syr du in korsetbyglar.

Lycka till!

Pst! Någon som vet var man köper matt marinblått baddräktstyg?!

Kommentarer

SV: Nej, du är med.
Anonym sa…
Åh vilka bra tips! Nu blev jag lite sugen på att försöka. Vore kul med en baddräkt som ingen annan har.
Yoko sa…
verkligen, gör det! själv saknar jag alltid fickor i bikinis och baddräkter....
Becca sa…
Tack för tipsen! Har länge tänkt sy mig en snygg baddräkt och nu har jag beställt tyg, ville också ha ett matt marinblått men får se hur glansigt det jag köpte är.

Har du hittat matt baddräktstyg så säg gärna till! :)