Lägga sig i eller inte....

Jag får får höra att det är bra att jag lägger mig i konflikter och försöker att stå på den svagas sida.....Att det är civilkurage..... Men jag vet inte riktigt längre...

Efter att ha försökt stoppa bråk hos grannarna på ett av de ställen jag har bott fick jag arga blickar BÅDE från kvinnan och mannen och en stark signal att inte lägga mig i...

hm....ska man inte lägga sig i när man hör att det sker fysiskt våld innanför dörren...gallskrik, dunsar, gallskrik....mannen ropade på polis...När de öppnade dörren hade kvinnan rufsigt hår och mannen var aldeles utom sig av ilska och frustration...

Jag vet att det annars var mannen som var den lugna av dem och att kvinnan var hysterisk med barnen...kanske var det mansmisshandel som pågick i deras hem...

Jag vet ju så lite om vad som pågår innanför deras dörr, vem som är offer och vem som är förövare...ska jag lägga mig i?!

Kommentarer

Emma sa…
Lägga sig i!
Anmäl till socialtjänsten (anonymt om du vill) om du misstänker att barnen far illa, det verkar ju klart så. Då kan soc utreda det och kan sätta in stödinsatser om så behövs!
<kram
Yoko sa…
Det var inget barn då detta grälet inträffade.....det var mest....hm mannen som verkade vara offer...jag tänkte tvärtom..kvinnomisshandel....hm...
Emma sa…
Ah, jag tänker om det finns barn i familjen så far de illa om de är så att de bevittnar våld.
Yoko sa…
Jaaaa....det är illa...då måste man ju ingripa, ta barnen till sig tills det har lugnat ner sig....det där med soc...är en trist fråga...de verkar ju mer stjälpa än hjälpa...
Marie sa…
Ja, det är svårt det där. Försök att se till barnens bästa, de vuxna kan bara ta emot hjälp om de verkligen vill ha det, annars är det omöjligt.