Hur man gör en Origami Mobil...


Först viker man ett stort antal tranor.....ca 12 men det räcker med 9! (som ni ser hoppade jag den avsmalande invikningen, jag tycker att de ser mer "flygande ut" såhär)








Sedan tar man brodyrgarn eller osynlig fiskelina, fäster en pärla i ena enden, trär på nål och spetsar tranan i magen och kör egenom ryggen på den, knyter. Sedan gör man en till knut om en pärla ca 4 cm längre upp och sätter på en till trana....Fortsätt på samma vis för att få så många tranor du vill ha på en tråd.

Gör ca 4 "tranhängen".

Trä sedan pärlor på en ståltråd och bind ihop ändarna på ståltråden...då har ni ringen på mobilen som tranhängena ska knytas fast på.

Knyt fast tranhängena med jämna mellanrum på Ståltrådsringen med pärlor.

Klipp av 3st snören som är ca. 50cm långa av fiskelinan/broderigarnet. Knyt fast dessa tre trådar med jämna mellanrum på ståltrådsringen med pärlor. ta tag i dessa tre snören och låt tranhängena hänga neråt. Knyt en gemensam knut med alla 3 snörena (se till att det är exakt lika stort avstånd mellan vart snöres knut på ståltrådsringen och den gemensamma knuten), knyt en till knut i slutet av dessa snören..då har ni ngt att hänga upp mobilen i!


Själv har jag använt mig av panduros fina träpärlor och lingarn från Svensk Hemslöjd.

Mobilen på bilden har jag hängt i en japansk rislampa som finns på IKEA, nästan gratis...


Hojta om ni inte förstår...då lägger jag upp bilder...

Kommentarer

Katta sa…
En sån där vill jag göra, men har inte de fina pappren. Var kan man få tag på dem?
Yoko sa…
Hej! De finns på japanska torget och en affär mittemot den på tegnergatan i stockholm.....annars finns de nog på nätet. Sök på origami papper. Panduro har annars fina origamiliknande papper!